Tietoa laskutuksesta

Alta löydät tietoa sähkönsiirto- ja kaukolämpölaskutukseen liittyen

Laskutustavat

Sähkö

Sähkölaskutus perustuu etäluettavilta mittareilta automaattisesti saamiimme lukemiin, jolloin laskutamme reaaliaikaisesti kulutuksen mukaan. Mikäli etäluenta ei toimi, laskutus perustuu vuosiarvioon.
Sähkön siirtolaskulla laskutetaan myös sähkövero, mikä välitetään edelleen valtiolle. Yhdessä arvolisäveron kanssa sähkövero muodostaa noin kolmanneksen koko laskun loppusummasta, jos samalla laskulla laskutetaan sähkön siirron lisäksi myös sähkön myynti.

Kaukolämpö

Kaukolämpölaskutus perustuu etäluettavilta mittareilta automaattisesti saamiimme lukemiin, jolloin laskutamme reaaliaikaisesti kulutuksen mukaan. Mikäli kaukoluennassa tapahtuu häiriö eikä lukemaa saada, saa asiakas arviolaskun, joka tasataan seuraavassa lukemalaskussa.

Laskutusrytmi

SähköN SIIRTO

Uuden sähkösopimuksen alkaessa asiakas voi valita laskutusrytmiksi 4, 6 tai 12 laskua vuodessa. ESE-Verkon asiakaspalvelua hoitaa Lumme Energian asiakaspalvelu. Laskutusrytmin muutoksesta voit olla yhteydessä Lumme Energiaan joko puhelimitse p. 0800 90220 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@lumme-energia.fi.

Kaukolämpö

1.1.2015 alkaen kaukolämpölaskujen maksuehto on 14 vrk. Muutoksesta veloitamme palvelumaksuhinnastomme mukaisesti. Vuoden 2015 alusta myös laskutusjakso muuttuu. Lämpöasiakkaamme saavat jatkossa laskun joka kuukausi.

Maksutavat

Kuluttaja-asiakkaat:

  • paperilasku: uuden sopimuksen alkaessa ensimmäinen lasku lähetetään aina paperilaskuna. Mikäli maksutapaan ei haluta muutosta, lähetämme jatkossakin paperisen laskun.
  • e-lasku: ekologinen ja vaivaton tapa maksaa laskuja. E-laskun saa omaan verkkopankkiin tekemällä e-laskutusvaltuutuksen viimeisimmän paperilaskun viitenumerolla. Asiakas voi itse päättää, milloin ja miten tililtä laskutetaan. Verkkopankissa on mahdollisuus katsella laskua tai tulostaa se.
  • suoramaksu: tarkoitettu maksajille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Suoramaksuvaltuutus tehdään oman pankin konttorissa. Saat paperilaskun postitse etukäteen tiedoksi ja pankki veloittaa laskun tililtäsi.


Yritysasiakkaat:

  • paperilasku: uuden sopimuksen alkaessa ensimmäinen lasku lähetetään paperilaskuna, mikäli asiakas ei ole tehnyt verkkolaskusopimusta.
  • verkkolasku: mikäli yritys haluaa laskut verkkolaskuina, tulee verkkolaskutusvaltuutus tehdä omassa pankissa. Verkkolaskutustiedot sekä verkkolaskuista vastaavan henkilön/yksikön yhteystiedot voi lähettää tämän lomakkeen kautta.

Hyvityslaskut

Hyvityslaskun (miinusmerkkinen lasku) saatte, jos todellinen sähkön-/kaukolämmönkäyttönne on ollut arvioitua pienempi. Ropo Capital palauttaa hyvitettävän summan tilillenne.

Palautusta varten asiakkaan tulee ilmoittaa tilinumeronsa Ropo Capitalille sähköpostitse energia@ropocapital.fi tai puh. 09 2315 0462.

Huomioittehan, että jos Teillä on erääntyneitä laskuja, käytämme hyvityksen ensisijaisesti niihin.

Ellette ole ilmoittanut pankkitilitietojanne hyvityksen palauttamista varten viimeistään viikkoa ennen eräpäivää, palautamme mahdolliset hyvitykset rahalähetyksenä Danske Bankin maksuosoituspalvelun välityksellä. Saatte ilmoituksen hyvityksen saapumisesta ja tiedon siitä, mistä konttorista voitte noutaa hyvityksen. Rahalähetysilmoituksen voitte myös palauttaa Danske Bankille täytettynä ja valtuuttaa heidät siirtämään hyvityksen ilmoittamallenne pankkitilille.

Maksamiseen liittyvä neuvonta, maksusopimukset ja eräpäivän siirrot

Ropo Capitalin asiakaspalvelu palvelee numerossa 09 2315 0462

Perintä

Erääntyneiden sähkö-/kaukolämpölaskujen maksukehotukset lähettää ja perinnän hoitaa perintätoimisto Ropo Capital.

Vakuudet

Energianmyyjä/verkkoyhtiö voi vaatia asiakkaalta kohtuullisen vakuuden tai ennakkomaksun sopimukseen perustuvien saataviensa maksamisesta sopimusta tehtäessä. Vakuusmaksua pyydetään asiakkaalta, jos hän on olennaisesti laiminlyönyt maksuvelvollisuuttaan. Vakuuden suuruus määräytyy uuden käyttöpaikan kolmen kuukauden kulutusennusteesta. Sopimuksen päättyessä asiakas voi pyytää vakuuden palautusta, kun loppulasku ja muut mahdolliset velvoitteet on suoritettu. Asiakas voi pyytää palautusta myös sopimuksen jatkuessa, jos maksuhäiriöitä ei ole ollut vuoteen. Sopimuksen vaihtuessa pyydetään uuden käyttöpaikan kulutusennusteeseen perustuva vakuusmaksu ja entinen vakuusmaksu palautetaan, kun loppulasku on maksettu ja muut mahdolliset velvoitteet suoritettu.

Palautusta varten asiakkaan tulee ilmoittaa tilinumeronsa.

Sähkö- ja kaukolämpölaskut: Ropo Capital, energia@ropocapital.fi tai puhelimitse 09 2315 0462

Erimielisyyksien ratkaisu

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.