Tietoa laskutuksesta

Tietoa sähkönsiirto- ja kaukolämpölaskutukseen liittyen.

Laskutustavat

Sähkön siirto

Sähkölaskutus perustuu etäluettavilta mittareilta automaattisesti saamiimme lukemiin, jolloin laskutamme reaaliaikaisesti kulutuksen mukaan. Mikäli etäluenta ei toimi, laskutus perustuu vuosiarvioon.
Sähkön siirtolaskulla laskutetaan myös sähkövero, mikä välitetään edelleen valtiolle. Yhdessä arvolisäveron kanssa sähkövero muodostaa noin kolmanneksen koko laskun loppusummasta, jos samalla laskulla laskutetaan sähkön siirron lisäksi myös sähkön myynti.

Kaukolämpö

Kaukolämpölaskutus perustuu etäluettavilta mittareilta automaattisesti saamiimme lukemiin, jolloin laskutamme reaaliaikaisesti kulutuksen mukaan. Mikäli kaukoluennassa tapahtuu häiriö eikä lukemaa saada, saa asiakas arviolaskun, joka tasataan seuraavassa lukemalaskussa.

Laskutusrytmi

SähköN SIIRTO

Uuden sähköverkkosopimuksen alkaessa laskutusrytmi määräytyy käyttöpaikan vuosiennusteen mukaan.

Vuosiennuste kWhLaskuja / vuosiLaskutuskuukaudet
0 - 40004 laskuaTammikuu, huhtikuu, heinäkuu, lokakuu
4001 - 100006 laskuaTammikuu, maaliskuu, toukokuu, heinäkuu, syyskuu, marraskuu
10000 -12 laskuaJoka kuukausi

Laskutusrytmiä on halutessasi mahdollista muuttaa, muutoksesta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 020 690 205 tai sähköpostilla asiakaspalvelu.eseverkko@ese.fi
​​​​​​​

Kaukolämpö

Kaukolämpöasiakkaat saavat laskun joka kuukausi.

Maksutavat

Kuluttaja-asiakkaat:

  • paperilasku: uuden sopimuksen alkaessa ensimmäinen lasku lähetetään aina paperilaskuna. Mikäli maksutapaan ei haluta muutosta, lähetämme jatkossakin paperisen laskun.
  • sähköposti: saat halutessasi laskun myös sähköpostiisi, ilmoita tästä asiakaspalveluumme.
  • e-lasku: ekologinen ja vaivaton tapa maksaa laskuja. E-laskun saa omaan verkkopankkiin tekemällä e-laskutusvaltuutuksen viimeisimmän paperilaskun viitenumerolla. Asiakas voi itse päättää, milloin ja miten tililtä laskutetaan. Verkkopankissa on mahdollisuus katsella laskua tai tulostaa se.
  • suoramaksu: tarkoitettu maksajille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Suoramaksuvaltuutus tehdään oman pankin konttorissa. Saat paperilaskun postitse etukäteen tiedoksi ja pankki veloittaa laskun tililtäsi.
  • digipostipalvelu Kivra: Kivran avulla voi lähettää ja vastaanottaa digipostia paperilaskun sijasta. Rekisteröitymällä Kivraan, saat jatkossa meiltä tulevat laskut sähköisesti ja asiakirjat jäävät sähköiseen arkistoon. Lisätietoa Kivran käyttöönotosta.


Yritysasiakkaat:

  • paperilasku: uuden sopimuksen alkaessa ensimmäinen lasku lähetetään paperilaskuna, mikäli asiakas ei ole tehnyt verkkolaskusopimusta.
  • verkkolasku: mikäli yritys haluaa laskut verkkolaskuina, tulee verkkolaskutustiedot ilmoittaa asiakaspalveluumme.
  • sähköposti: saat halutessasi laskun myös sähköpostiisi, ilmoita tästä asiakaspalveluumme.

Hyvityslaskut

Mikäli saat hyvityslaskun, palautamme laskun summan ilmoitetulle tilille. Ilmoitathan tilinumeron asiakaspalveluumme, yhteystiedot löytyvät hyvityslaskulta.

MAKSAMISEEN LIITTYVÄ NEUVONTA, MAKSUSOPIMUKSET JA ERÄPÄIVÄN SIIRROT

Jos et pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä, eräpäivää on mahdollista siirtää, mikäli aikaisempia avoimia laskuja ei ole. Siirron voi suorittaa joko ESEOnline-palvelussa tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme ennen eräpäivää. Eräpäivän jälkeen siirtoa ei voi tehdä.

Verkkopalvelu (sähkönsiirto): asiakaspalvelu p. 020 690 205 tai asiakaspalvelu.eseverkko@ese.fi

Kaukolämpö: asiakaspalvelu p. 020 690 755 tai asiakaspalvelu.esekl@ese.fi

MAKSUMUISTUTUS JA Perintä

Erääntynyt lasku siirtyy maksumuistutukseen, kun laskun eräpäivästä on kulunut 15 vuorokautta kuluttajilla ja 8 vuorokautta yritysasiakkaille. Maksusopimustilanteessa (maksuaikajärjestely) maksumuistutukseen siirtyminen tapahtuu 4. päivänä maksusopimuksen erääntymisestä. Laskun siirryttyä Ropolle neuvottelet laskun maksamisesta heidän kanssaan.
Maksumuistutuksen lähettämisestä peritään hinnaston mukainen maksu 5 €.

Jos olet jo maksanut laskun ESElle eräpäivän jälkeen, mutta saat Ropolta maksumuistutuksen, tarkista maksumuistutuksen päiväys. Kun olet suorittanut laskun maksun ESElle ennen Ropon lähettämän muistutuskirjeen päiväystä, muistutuksen voi jättää huomioimatta. Mikäli maksu on suoritettu ko. päiväyksen jälkeen, tulee sinun suorittaa maksumuistutusmaksu 5€ kyseisen laskun maksutiedoilla, mutta alkuperäisen laskun summaa ei tule maksaa enää toistamiseen.

Erääntyneiden sähkö-/kaukolämpölaskujen maksukehotukset lähettää ja perinnän hoitaa perintätoimisto Ropo Suomi Oy.


Otamme käyttöön sähköiset maksumuistutukset 1.10.2024 alkaen

Sähköiset maksumuistutukset lähetetään sen jälkeen samaan kanavaan, johon alkuperäinen laskukin on toimitettu (e-lasku, verkkolasku, sähköposti ja Kivra).
Jos sähköinen maksumuistutus ei mene perille, siirtyy se automaattisesti paperitulostukseen. Asiakas voi lisäksi aina halutessaan siirtyä sähköisestä muistutuksesta takaisin paperiseen muistutukseen ilmoittamalla asiasta Ropon asiakaspalveluun.

Jos alkuperäinen lasku on lähetetty paperikirjeenä, maksumuistutus lähetetään jatkossakin paperikirjeenä.

Vakuudet

Energianmyyjä/verkkoyhtiö voi vaatia asiakkaalta kohtuullisen vakuuden tai ennakkomaksun sopimukseen perustuvien saataviensa maksamisesta sopimusta tehtäessä. Vakuusmaksua pyydetään asiakkaalta, jos hän on olennaisesti laiminlyönyt maksuvelvollisuuttaan. Vakuuden suuruus määräytyy uuden käyttöpaikan kolmen kuukauden kulutusennusteesta. Sopimuksen päättyessä asiakas voi pyytää vakuuden palautusta, kun loppulasku ja muut mahdolliset velvoitteet on suoritettu. Asiakas voi pyytää palautusta myös sopimuksen jatkuessa, jos maksuhäiriöitä ei ole ollut vuoteen. Sopimuksen vaihtuessa pyydetään uuden käyttöpaikan kulutusennusteeseen perustuva vakuusmaksu ja entinen vakuusmaksu palautetaan, kun loppulasku on maksettu ja muut mahdolliset velvoitteet suoritettu.

Palautusta varten asiakkaan tulee ilmoittaa tilinumeronsa.

Verkkopalvelu (sähkönsiirto): asiakaspalvelu p. 020 690 205 tai asiakaspalvelu.eseverkko@ese.fi

Kaukolämpö: asiakaspalvelu p. 020 690 755 tai asiakaspalvelu.esekl@ese.fi

Erimielisyyksien ratkaisu

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) yhteydessä toimivaan kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

Sähköenergiaan liittyvissä asioissa muiden kuin kotitalousasiakkaiden keskitettynä palvelupisteenä (yleisneuvonta) toimii Energiavirasto ja vireille saatettuja sähkömarkkinariita-asioita käsittelee Energiamarkkinariitalautakunta (tem.fi/energiamarkkinariitalautakunta).