ESE-konserniin uusi kaasukäyttövoimainen nostolava-auto

Uusi nostolava-auto on Ivecon alustalla. Päällysrakenne on Versaliftin.

Etelä-Savon Energia Oy:n hallitus on linjannut, että uudet kalustohankinnat ovat mahdollisuuksien mukaan kaasukäyttöisiä, ja ESEllä onkin jo tällä hetkellä 13 kaasuautoa. Nyt ESE-konserniin kuuluva ESE-Tekniikka Oy on hankkinut ensimmäisen kaasukäyttövoimaisen nostolava-auton. Investoinnilla korvattiin käyttöikänsä päässä ollut dieseliä polttoaineena käyttävä nostolava-auto.

Uusi nostolava-auto on rakennettu 16 tonnin Ivecon alustalle, ja autossa on Versalift-nostinvalmistajan nostokori ja päällirakenne. Auton rakentamiseen kumppaniksi valittiin Janneniska Oy. Nostolava-auto on puhtaasti täyskaasuauto, jonka kolmeen tankkiin mahtuu kerralla tankkaamaan 70 kg biokaasua. Dieseliä tarvitaan ainoastaan moottorin lisälämmittimen polttoaineeksi.

Nostolava-auto rakennettiin ESE-Tekniikan toiveiden mukaan toimimaan sekä kaupunkialueella, että kevyenliikenteen väylillä maastossa. Auton korkeutta muutettiin niin, että mahdollisimman usean tunnelin alitus sujuu ongelmitta. Suuret renkaat mahdollistavat korjaus- ja huoltotyöt pehmeämmässä maastossa ja peruutuskamera lisää turvallisuutta. Suurin muutos edelliseen nostolava-autoon verrattuna on kuitenkin auton vakaudessa, sillä katuvalohuoltoon tarkoitettua ajoneuvoa voidaan ajaa tukijalat ylhäällä ja lähityöskentelyssä tukijalkoja ei aina edes tarvita.

Nostolava-auto on tuttu näky Mikkelin katukuvassa ja koko Mikkelin laajalla katuvalaistusalueella. Kaasukäyttövoimainen auto parantaa omalta osaltaan Mikkelin kaupungin ilmanlaatua, sillä biokaasu palaa puhtaasti. Myös nostolava-auton käyttäjälle auton polttoaineen muutos on tervetullut. Nostolava-auton nostokori sijaitsee usein auton pakoputken yläpuolella ja käyttäjää joutuu hengittämään ylösnousevaa pakokaasua. Biokaasu palaa polttoaineena puhtaasti on vanhaan dieselpolttoaineeseen verrattuna huomattavasti käyttäjäturvallisempi.

Yhteistyökumppanina Janneniska Oy oli varsin edistyksellinen lähtiessään haastamaan nk. perinteisiä ratkaisuja. Lisäksi Janneniskalla on hyvä huoltoverkosto Suomessa, mikä oli tärkeä seikka päätöksenteossa. Yhdessä saimme ideoitua hyvän ja toimivan ratkaisun, joka palvelee myös ympäristöä, iloitsee toimitusjohtaja Aki Kaukonen.

– Kyseinen laite on ensimmäinen Versaliftin toimittama kaasualustainen nostolava-auto. Suunnittelu- ja rakennusprojekti oli erittäin mielenkiintoinen, kertoo Jarkko Laukkanen Janneniskan myyntitiimistä. - Alustaksi Iveco valikoitui siksi, että heillä oli paras ratkaisu toimitettuun laitekokonaisuuteen. Janneniska kiittää ESE-Tekniikkaa luottamuksesta nostolava-auton toimittajana, Laukkanen jatkaa.

Nostolava-autolla on tärkeä rooli mm. katuvaloverkoston ylläpidossa.