Laskutustavat
Sähkön siirto
Sähkölaskutus perustuu etäluettavilta mittareilta automaattisesti saamiimme lukemiin, jolloin laskutamme reaaliaikaisesti kulutuksen mukaan. Mikäli etäluenta ei toimi, laskutus perustuu vuosiarvioon.
Sähkön siirtolaskulla laskutetaan myös sähkövero, mikä välitetään edelleen valtiolle. Yhdessä arvolisäveron kanssa sähkövero muodostaa noin kolmanneksen koko laskun loppusummasta, jos samalla laskulla laskutetaan sähkön siirron lisäksi myös sähkön myynti.
Kaukolämpö
Kaukolämpölaskutus perustuu etäluettavilta mittareilta automaattisesti saamiimme lukemiin, jolloin laskutamme reaaliaikaisesti kulutuksen mukaan. Mikäli kaukoluennassa tapahtuu häiriö eikä lukemaa saada, saa asiakas arviolaskun, joka tasataan seuraavassa lukemalaskussa.
Laskutusrytmi
SähköN SIIRTO
Uuden sähköverkkosopimuksen alkaessa laskutusrytmi määräytyy käyttöpaikan vuosiennusteen mukaan.
Vuosiennuste kWh | Laskuja / vuosi | Laskutuskuukaudet |
0 - 4000 | 4 laskua | Tammikuu, huhtikuu, heinäkuu, lokakuu |
4001 - 10000 | 6 laskua | Tammikuu, maaliskuu, toukokuu, heinäkuu, syyskuu, marraskuu |
10000 - | 12 laskua | Joka kuukausi |
Laskutusrytmiä on halutessasi mahdollista muuttaa, muutoksesta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 020 690 205 tai sähköpostilla asiakaspalvelu.eseverkko@ese.fi
Kaukolämpö
1.1.2015 alkaen kaukolämpölaskujen maksuehto on 14 vrk. Muutoksesta veloitamme palvelumaksuhinnaston mukaisesti. Vuoden 2015 alusta myös laskutusjakso muuttuu. Lämpöasiakkaamme saavat jatkossa laskun joka kuukausi.
Maksutavat
Kuluttaja-asiakkaat:
- paperilasku: uuden sopimuksen alkaessa ensimmäinen lasku lähetetään aina paperilaskuna. Mikäli maksutapaan ei haluta muutosta, lähetämme jatkossakin paperisen laskun.
- e-lasku: ekologinen ja vaivaton tapa maksaa laskuja. E-laskun saa omaan verkkopankkiin tekemällä e-laskutusvaltuutuksen viimeisimmän paperilaskun viitenumerolla. Asiakas voi itse päättää, milloin ja miten tililtä laskutetaan. Verkkopankissa on mahdollisuus katsella laskua tai tulostaa se.
- suoramaksu: tarkoitettu maksajille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Suoramaksuvaltuutus tehdään oman pankin konttorissa. Saat paperilaskun postitse etukäteen tiedoksi ja pankki veloittaa laskun tililtäsi.
- digipostipalvelu Kivra: Kivran avulla voi lähettää ja vastaanottaa digipostia paperilaskun sijasta. Rekisteröitymällä Kivraan, saat jatkossa meiltä tulevat laskut sähköisesti ja asiakirjat jäävät sähköiseen arkistoon. Lisätietoa Kivran käyttöönotosta.
Yritysasiakkaat:
- paperilasku: uuden sopimuksen alkaessa ensimmäinen lasku lähetetään paperilaskuna, mikäli asiakas ei ole tehnyt verkkolaskusopimusta.
- verkkolasku: mikäli yritys haluaa laskut verkkolaskuina, tulee verkkolaskutustiedot ilmoittaa asiakaspalveluumme.
Hyvityslaskut
Mikäli saatte hyvityslaskun, palautamme laskun summan ilmoitetulle tilille. Ilmoitattehan tilinumeron asiakaspalveluumme, yhteystiedot löytyvät hyvityslaskulta.
Maksamiseen liittyvä neuvonta, maksusopimukset ja eräpäivän siirrot
Verkkopalvelu (sähkönsiirto): asiakaspalvelu p. 020 690 205 tai asiakaspalvelu.eseverkko@ese.fi
Kaukolämpö: asiakaspalvelu p. 020 690 755 tai asiakaspalvelu.esekl@ese.fi
Perintä
Erääntyneiden sähkö-/kaukolämpölaskujen maksukehotukset lähettää ja perinnän hoitaa perintätoimisto Ropo Capital.
Vakuudet
Energianmyyjä/verkkoyhtiö voi vaatia asiakkaalta kohtuullisen vakuuden tai ennakkomaksun sopimukseen perustuvien saataviensa maksamisesta sopimusta tehtäessä. Vakuusmaksua pyydetään asiakkaalta, jos hän on olennaisesti laiminlyönyt maksuvelvollisuuttaan. Vakuuden suuruus määräytyy uuden käyttöpaikan kolmen kuukauden kulutusennusteesta. Sopimuksen päättyessä asiakas voi pyytää vakuuden palautusta, kun loppulasku ja muut mahdolliset velvoitteet on suoritettu. Asiakas voi pyytää palautusta myös sopimuksen jatkuessa, jos maksuhäiriöitä ei ole ollut vuoteen. Sopimuksen vaihtuessa pyydetään uuden käyttöpaikan kulutusennusteeseen perustuva vakuusmaksu ja entinen vakuusmaksu palautetaan, kun loppulasku on maksettu ja muut mahdolliset velvoitteet suoritettu.
Palautusta varten asiakkaan tulee ilmoittaa tilinumeronsa.
Verkkopalvelu (sähkönsiirto): asiakaspalvelu p. 020 690 205 tai asiakaspalvelu.eseverkko@ese.fi
Kaukolämpö: asiakaspalvelu p. 020 690 755 tai asiakaspalvelu.esekl@ese.fi
Erimielisyyksien ratkaisu
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.